DICȚIONAR CULTURAL ROMÂN 1 2 3 Felix Rian Constantinescu

Autor : Felixcopilbatutnebun
Felixcopilbatutnebun
882 Vizualizari
DICȚIONAR CULTURAL ROMÂN 1 2 3

Felix Rian Constantinescu

Existența unui popor nu se discută, se afirmă.
Ioan Rațiu

Carte de la Basarab

de Radu Gyr

Ia, fiule, bucoavna mea de sfaturi!
E bârnă grea de-nțelepciune-n ea,
șindrile rupte din făptura mea,
coaste de veacuri, măduvă de leaturi

Bătrâne-nvățături din buchii sfinte
descalecă din pajuri și din crini;
purced de la-mpărații bizantini,
cobor din mucenici, vin din morminte.

Să-ți fie țara mir, neamul - agheasmă,
iar tu, înfipt în lut să fii ca un
biruitor, prin grindină, gorun,
suind spre cer ca o catapeteasmă.
(...)

Volumul 1, Antichitatea, este și cel mai întins ca perioadă, de la anul 5500 î.e.n. al culturii Vinca-Turdaș, până, în viziunea mea, secolul VII e. n., când i-am asimilat pe slavi. Evul Mediu, volumul 2, începe de la venirea maghiarilor în secolul VIII, până la Regulamentul Organic din Moldova și Țara Românească, după Revoluția lui Tudor Vladimirescu din 1821, când începe Modernitatea românească, volumul 3.
Am să încerc să îmi fac o disciplină și am să scriu articole până mor, nu contează câte pagini voi scrie cu ajutorul Domnului.
Păclișa, 12, 13 septembrie 2016

Volumul 1
Antichitatea

1. Cele trei tăblițe de la Tărtăria, 5500 î. e. n.
a. O posibilă lectură a tăbliței mari de la Tărtăria ar fi aceasta. Sunt patru scene de montaj. În prima regele îl trimite pe povestitor la vânătoare cu arcul. Povestitorul este un arcaș, nobil - fiind atestată existența nobilimii în mileniul 6 î. e. n. Poporul doboară, jumătate arcași, jumătate pedeștri, cinci animale prin străpungere. Povestitorul trage două săgeți și doboară două animale. Poporul merge la preotul sacrificiilor de animale, vite, și aduce trei bivoli sălbatici jertfă. Tăblița are forma unei pâini întărind că narațiunea înfățișează obținerea hranei, nu războiul. De asemenea faptul că tăblița e circulară arată atât sacralitatea ei cât și caracterul ei popular, putând fi cea mai veche formă păstrată în scris de colind sacru. Povestirea a fost scrisă de un preot în numele eroului, fiind cea mai veche operă de ficțiune din lume.
b. Cea de a doua tăbliță reprezintă ideea jertfei rituale, subiectul fiind de altfel în esență același cu acela al Noului Testament. Un ied, mort și stând în picioare - spirit - este sacrificat pentru sfințirea vegetației - firul cu frunze -, intrarea acesteia în ordinea cosmică, pentru restul turmei, - capra înaintașă cu capul spre dreapta tăbliței. Este un text teologic primitiv. Iar în spatele acestei teologii a jertfei proprii pentru binele tuturor, stă și o idee practică, aceea a că dacă turma de capre se înmulțește excesiv de mult, distruge toată vegetația, toată lumea. Acesta e posibil să fi fost un basm pentru copii din acea eră.
c. A treia tăbliță înseamnă, trei luni de vară hrănesc via și aduc vinul în cupă, aduc fructele în pomi păstorului și animalului, când pleacă păsările, pâine și vin peste iarnă.
Recapitulare.
Tărtăria 1 - roman protoistoric, colind.
Tărtăria 2 - text teologic, basm.
Tărtăria 3 - Calendar pastoral și protoagricol, text sapiențial.
Concluzie. Cele trei cărți protoistorice de la Tărtăria, pot fi considerate o biblie, mai mult chiar un precursor efectiv, prin Sumer, a Bibliei ebraice și grecești.

2. Gânditorul de la Hamangia, azi satul Baia, județul Tulcea, mileniile IV-II î.e.n, neolitic. Sculpturi/idoli funerare.
Denumirea Gânditorul a fost dată după Rodin și Brâncuși. Dar e evident că Gânditorul neolitic de la Hamangia nu e o
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Posteaza comentariu